ER DET BEDRE Å KJØRE EL-BIL?

Kilde: http://www.pistonheads.com/news/ph-germancars/the-i3-and-bmw-360-degrees-electric/28685

I dag er det mange som prater om elbil, og at dette er den nye trenden. Men hvor praktisk, og hvor stor nytte er det ved å kjøre elektrisk? Flere og flere bilprodusenter lager nå elbiler, og i Norge er det flere modeller som er svært populære. Mye av dette har med at man sparer både penger og drivstoff ved å kjøre elektrisk, men ikke minst avgifter. Med elbil kjører man gratis gjennom bomstasjoner, man betaler lavere avgifter, og i storbyer parkerer man gratis.

Norge er det ett av landene i Europa som kjører flest elbiler, og det var i 2011 salget eksploderte. Siden har det bare gått oppover. Men det er mye diskusjon om elbiler egentlig er mer miljøvennlig. Grunnen til dette er at CO2-utslippet under produksjonen er høyere enn ved bensin- og dieselbiler. Produksjonen krever store mengder energi til støpning, smelting, bearbeiding og transport. Batteriene krever omfattende gruvedrift for å utvinne kobber, litium og en rekke sjeldne jordmetaller. I en måling gjort av sivilingeniøren Erik Stavseth ble det lagt fram at dersom man tar med produksjon, transport og bruk av elbilen, har den tre ganger så høyt utslipp som en vanlig bensinbil.

tesla model S

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Motors

Rekkevidden på elbilene blir høyere og høyere, og når Tesla i 2012 kom med sin revolusjonerende bil, Model S hadde den rekorden på hele 500km. Dette knuste de andre elbilene som Peugeot iOn, Citroen C-Zero, Buddy, Think og Mitsubishi i-Miev. Teslaen var også en rask bil som gikk 0-100 på 3,9 sek (type:P85), den var luksuriøs, og hadde et pent design. Disse fordelene mente mange var manglene på de andre elbilmodellene. De kunne se spinkle ut, og var veldig små. Men er rekkevidden på elbiler så lang som det blir oppgitt?

Rekkevidden blir fort mindre dersom man er litt hard på gassen, og kjører i oppoverbakke. Det går også mye strøm til varme og klimaanlegg i bilen, spesielt om vinteren. Så hvis man da blir stående i kø over en fjellovergang en kald vinterkveld, kan det vær grunn til bekymring.

IAA 2013: Audi A3 e-tron

Kilde: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:IAA_2013_Audi_A3_e-tron_(9834354246).jpg

En annen løsning på å prøve å kjøre miljøvennlig kan da være det helt nye konseptet plug in hybrid. Det går ut på at bilen har både en elmotor, og en bensinmotor. Man kan dermed velge hva man vil bruke. Elektrisk, bensin, eller en kombinasjon av begge. En annen fordel med dette er at elmotoren kan lades i motsetning til gamle hybridbiler der dette ikke var mulig. Bensinmotoren kan også lade elmotoren. Bilprodusentene som har modeller med dette konseptet er Porsche, Audi, Volkswagen, Mitsubishi, Toyota, BMW og Volvo. Ulempen med plug in hybrid er at man foreløpig ikke får kutt i avgiftene ved å kjøre den type biler.

Personlig mener jeg at elbilene må få mye lengre rekkevidde før de er i stand til å konkurrere med bensin- og dieselbiler. I en Tesla får man like fort rekkeviddeangst som i alle andre elbiler. Tesla har kommet med en helt ny modell som har firehjulstrekk (P85 D). Dette er et stort framskritt! Denne får man med hele 700hk og den går 0-100 på 3,4sek. Model S P85 D har også fått nye seter etter at Tesla fikk inn mye klager på dem man finner i P85. Jeg har selv testet disse, og kunne fint si meg enig at de var nødt til å lage noen større og høyere. På en annen side mener jeg at Telsa Model S er den første elbilen som faktisk ser bra ut. Alle andre fra Citroen, Mitsubishi, Peugeot og Nissan har sett spinkle og tynne ut, og man kommer seg knapt til jobb før den er tom for strøm. Derfor tror jeg at det bør satses mer på plug in hybrid, og at det er dette som fungerer i Norge frem til elbilene har en rekkevidde som gjør at de kan komme seg over mye lengre avstander.

 

Skrevet av: Bjørnar

 

Kilder:

Dagens Næringsliv «elbilen forurenser mer» (5/3-15)

Wikipedia «elbil» (5/3-15)

Teslamotors «models» (5/3-15)